Sucha igła (negatyw)
Niezbędne materiały:
- guma arabska
- kwas azotowy
- asfalt
- terpentyna
- kalafonia i talk
Suchą igłę na kamieniu można wykonywać zarówno w pozytywie, jak i w negatywie. W zależności od wcześniejszego przygotowania podłoża i późniejszego opracowania rysunku.
Technika ta (zarówno negatywowa, jak i pozytywowa) charakteryzuje się możliwością uzyskania niezwykle cienkich, ostrych linii – najcieńszych możliwych do narysowania na kamieniu. Jest przy tym prosta w wykonaniu. Rysować można nie tylko igłą, ale każdym materiałem lub narzędziem, który potrafi zostawić ślad na zaasfaltowanym/w inny sposób zaczernionym kamieniu. Rysunek można dodawać nawet w trakcie druku, pamiętając jednak zawsze, o jego wytrawieniu.
Na aplę wykonaną czarną farbą piórową, prószymy kalafonię i talk.
* Rysunek nie wymaga wcześniejszego wykonania apli. Można skrobać we wcześniejszym rysunku, niekoniecznie w pełni czarnym. Jeśli jednak zależy nam na ostrym, szczegółowym rysunku igłą – dobrze wcześniej przygotować jednorodną płaską aplę na drobno utartym kamieniu.
Rysunek wykonujemy igłą lub innym ostrym narzędziem lum materiałem (papier ścierny, skalpele, nożyki, ostrza…), pamiętając, by co jakiś czas przecierać kamień wodą, by usunąć zdrapany materiał i zapobiec jego przywieraniu do kamienia.
Po wykonaniu rysunku, przedrapaną powierzchnię trzeba silnie przetrawić. Nie jest konieczne stosowanie kalafonii i talku, ponieważ we wcześniejszym etapie przywarły do farby. Trawienie powinno być intensywne, powinny być widoczne bąbelki gazu uwalniające się w miejscu styku substancji trawiącej z odkryta powierzchnią kamienia.
Zatarty i osuszony rysunek można zmyć terpentyną, zatrzeć asfaltem i wilżąc drukować. Rysunek nie wymaga drugiego trawienia.
* Czasem podczas druku szczególnie delikatne cienkie linie mogą zalewać się farbą – należy wówczas ponowić trawienie i utwardzić farbę graficzną magnezją lub odpowiednim werniksem.