Litografia bezwodna na kamieniu
Niezbędne materiały:
- silikon budowlany
- terpentyna
- nierozpuszczalny w terpentynie materiał rysunkowy (w tym przypadku toner)

Litografia bezwodna to ekologiczna, czysta i prosta w wykonaniu procedura, która kojarzona jest głównie z płytami metalowymi. Metoda Nika Semenoffa – wynalazcy bezwodnej litografii – opisana w „Waterless Lithography” przez jego ucznia Jacoba Semko, pozwala na wykonywanie druków bez użycia wody. W litografii bezwodnej funkcję „odpychacza tłuszczu” spełnia rozcieńczony terpentyną silikon. Cienka warstwa zwykłego silikonu budowlanego pokrywająca płytę graficzną odpycha farbę jak woda.
Litografia bezwodna kojarzona jest z płytami metalowymi,
lecz kamień litograficzny czy marmur mogą z powodzeniem być stosowane jako podłoże w tej technice. Druk przebiega analogicznie do zwykłej litografii – z pominięciem wilżenia kamienia.
W trakcie przygotowania powyższych druków na drobno utartym kamieniu litograficznym wykonałam lawowankę tonerową (na bazie alkoholu) i utrwaliłam ją w komorze wypełnionej oparami acetonu.
Następnie równomiernie pokryłam rysunki rozcieńczonym terpentyną silikonem budowlanym. Płyn powinien mieć konsystencję śmietany. Matryce schły ponad dobę.
Kolejnym krokiem było usunięcie rysunku za pomocą acetonu i dokładne ich odtłuszczenie wodą z detergentem. Bardzo ważne jest osuszenie kamienia w taki sposób, żeby nie pozostał mineralny osad, który mógłby później przyjmować farbę.
Bezpośrednio po osuszeniu kamienia można rozpocząć druk. Podczas tego procesu nie używamy wody – silikon odpycha tłustą farbę. Ważny jest obór konsystencji farby – jeśli jest zbyt płynna, cząsteczki urywają się i brudzą niedrukujące powierzchnie. Farba nie może być też za twarda.