Transfer ksero acetonem


Niezbędne materiały:

  • guma arabska
  • kwas azotowy
  • aceton
  • wydruk tonerowy z drukarki laserowej lub ksero
  • asfalt
  • szelak
  • kalafonia i talk
Podobne techniki
1

Transfer ksero jest szybkim sposobem na przeniesienie projektu ze zdjęcia lub komputera na kamień. Transfer tonerowy przy użyciu acetonu pozwala na niemal stuprocentowe przeniesienie obrazu z wydruku na kamień i zamianę na matrycę drukującą. Transfer bywa stosowany samodzielnie, można również łączyć go z innymi technikami.

Ważne, żeby pamiętać, że nie wszystkie rysunki nadają się do wykonania transferu. Delikatne tony w ciemnych, gęstych partiach obrazu – przeniosą się jak płaskie aple. Ciemne, duże płaskie obszary – mogą w ogóle się nie przenieść, lub przenieść, lecz odrywać się razem z kartką papieru transferowego. Rysunek, ilustracja, zdjęcie powinny być kontrastowe.

Aceton stosowany do wykonania transferu jest cieczą, która szybko się ulatnia, dlatego bardzo ważne jest przygotowanie wszystkich niezbędnych materiałów i narzędzi zawczasu i sprawne  wykonanie poszczególnych etapów.

1

Do drobno wyziarnowanego, suchego kamienia przykładamy tonerową odbitkę kserograficzną lub wydruk z laserowej drukarki czarno-białej (oczywiście rysunkiem do kamienia). Kartkę należy przymocować przy użyciu skrawków taśmy klejącej w taki sposób, żeby taśma nie zasłaniała rysunku (tyłu rysunku). Jesli tak się stanie – miejsca zasłonięte taśmą klejącą nie przeniosą się na kamień lub przeniosą się znacznie słabiej.

2

Przed przeniesieniem obrazu trzeba ustawić kamień z przymocowaną kartką na prasie i przygotować prasę jak do druku, włącznie z dostosowaniem docisku.

3

Do przeniesienia wydruku potrzebne będą również: większy od transferowanego rysunku arkusz folii odpornej na działanie acetonu, aceton, chłonny materiał (np. czysta szmatka bawełniana) oraz również większa od transferowanego rysunku kartka papieru. W zależności od wielkości transferowego obrazu owa kartka może mieć różne właściwości – rysunki A4 i A3 można transferować używając papieru offsetowego (zwykły cienki papier do drukarki); większe – używając bardziej chłonnych i grubszych materiałów – np. cienki, najlepiej przeciśnięty wcześniej kilkukrotnie pod dociskiem (dla zmiażdżenia, kompresji jego struktury) papier graficzny – np Hahnemuhle 150 g/m. Kartkę trzeba nasączyć acetonem na czystej, płaskiej powierzchni (stół do rozrabiania farby) – dlatego również to miejsce trzeba sobie zawczasu przygotować.

4

Czystą kartkę papieru umieszczamy na płaskiej, niechłonnej powierzchni i nasączamy acetonem używając chłonnego materiału (wacika). Powierzchnia powinna być równomiernie nasączona – aceton nie powinien się lać, nie może również wysychać. Nasączoną kartkę natychmiast kładziemy na kamieniu i przykrywamy folią, która ograniczy ulatnianie się acetonu, a następnie natychmiast przeciągamy pod dociskiem prasy.

5

Po zwolnieniu docisku powoli unosimy kartkę tak, żeby w razie niedoskonałości rysunku można było położyć ją w tym samym miejscu i powtórzyć transfer (czyli od strony przeciwnej niż jest taśma klejąca). Jeśli kartka odrywa się zostawiając na kamieniu toner – transfer się powiódł.

6

Po nadaniu kalafonii i talku, toner trawić należy w zależności od rysunku – delikatne rysunki słabo lub nawet samą gumą, ciemne – z dodatkiem kwasu.

7

Kiedy zatarta substancja trawiąca wyschnie, można usunąć rysunek używając acetonu (terpentyna może sobie nie poradzić) i wetrzeć w powierzchnię kamienia szelak oraz asfalt.

Po odparowaniu rozpuszczalników, kamień wilżymy i wałkujemy farbą piórową.

8

Drugie trawienie – w zależności od rysunku.

Autorem opisu techniki jest Anna Trojanowska