Lawowanka asfaltem z wodą


Niezbędne materiały:

  • woda
  • asfalt
  • terpentyna
  • guma arabska
  • kwas azotowy
  • kalafonia i talk
Podobne techniki

Brak powiązanych technik

Lawowanka asfaltem z wodą przypomina znane z wyklejek starych książek marmurkowanie. Charakterystyczne wzory z tłustego asfaltu pływają po powierzchni wody nie mieszając się z nią. Podobnie, jak w przypadku marmurkowania, wzory można formować, modyfikować…

1

Dobrze, drobno utarty kamień należy osuszyć i pokryć brzegi gumą arabską, a po ich wyschnięciu zakleić foliową (nieprzepuszczającą wody) taśmą klejącą.

2

Wewnątrz ograniczonego taśmą obszaru trzeba wylać wodę tak, żeby utworzył się menisk wypukły. Wcześniej należy oczywiście wypoziomować powierzchnię podkładając po kamień kawałki papieru. Jeśli kamień nie będzie idealnie wypoziomowany – woda nie ułoży się równomiernie.

3

Rozcieńczony terpentyną asfalt o płynnej konsystencji delikatnie za pomocą pędzla lub patyczka nakładamy na wodę, tworząc wzór. Lawowankę można delikatnie formować, dolewać wody, asfaltu, układać szablony itp…

4

Kiedy woda odparuje, lawowanie osiądzie na kamieniu i można będzie przystąpić do jego wywołania.

5

Może się jednak okazać, że asfalt nie przykleił się do kamienia, lecz jego cienkie płatki leżą na powierzchni. Wówczas najbezpieczniej jest przykryć kamień szczelnym pudłem wypełnionym oparami acetonu – opis wykonania pudła znajduje się w technice lawowanki tonerem (wodnej). Po około 20 minutach płatki lawowanki powinny opaść na kamień i trwale. przywrzeć do jego powierzchni.

6

Kolejnym krokiem jest oprószenie rysunku drobno zmieloną kalafonią a następnie talkiem i pokrycie gumą arabską. Rysunek nie wymaga silnego trawienia – jeśli jest kontrastowy, bez przejść walorowych (jak w przypadku pierwszego i drugiego druku próbnego w galerii) – sama guma arabska powinna wystarczyć w pierwszym trawieniu. Jeśli jednak pojawia się walor, warto do substancji trawiącej dodać kilka kropel kwasu azotowego.

7

Po zatarciu i wysuszeniu substancji trawiącej należy wymyć rysunek terpentyną i zatrzeć asfaltem (lub szelakiem i asfaltem), a po ich odparowaniu nawałkować aż do osiągnięcia odpowiedniego zaczernienia. Rysunki z przejściami tonalnymi mają tendencję do zaczerniania się w czasie druku nakładu, warto więc podczas drugiego trawienia zastosować silniejsze stężenie kwasu azotowego w gumie.

8
Autorem opisu techniki jest Anna Trojanowska