Sucha igła (negatyw)


Niezbędne materiały:

  • guma arabska
  • kwas azotowy
  • asfalt
  • terpentyna
  • kalafonia i talk
Podobne techniki
1

Suchą igłę na kamieniu można wykonywać zarówno w pozytywie, jak i  w negatywie. W zależności od wcześniejszego przygotowania podłoża i późniejszego opracowania rysunku.

Technika ta (zarówno negatywowa, jak i pozytywowa) charakteryzuje się możliwością uzyskania niezwykle cienkich, ostrych linii – najcieńszych możliwych do narysowania na kamieniu. Jest przy tym prosta w wykonaniu. Rysować można nie tylko igłą, ale każdym materiałem lub narzędziem, który potrafi zostawić ślad na zaasfaltowanym/w inny sposób zaczernionym kamieniu. Rysunek można dodawać nawet w trakcie druku, pamiętając jednak zawsze, o jego wytrawieniu.

1

Na aplę wykonaną czarną farbą piórową, prószymy kalafonię i talk.

*  Rysunek nie wymaga wcześniejszego wykonania apli. Można skrobać we wcześniejszym rysunku, niekoniecznie w pełni czarnym. Jeśli jednak zależy nam na ostrym, szczegółowym rysunku igłą – dobrze wcześniej przygotować jednorodną płaską aplę na drobno utartym kamieniu.

2

Rysunek wykonujemy igłą lub innym ostrym narzędziem lum materiałem (papier ścierny, skalpele, nożyki, ostrza…), pamiętając, by co jakiś czas przecierać kamień wodą, by usunąć zdrapany materiał i zapobiec jego przywieraniu do kamienia.

3

Po wykonaniu rysunku, przedrapaną powierzchnię trzeba silnie przetrawić. Nie jest konieczne stosowanie kalafonii i talku, ponieważ we wcześniejszym etapie przywarły do farby. Trawienie powinno być intensywne, powinny być widoczne bąbelki gazu uwalniające się w miejscu styku substancji trawiącej z odkryta powierzchnią kamienia.

4

Zatarty i osuszony rysunek można zmyć terpentyną, zatrzeć asfaltem i wilżąc drukować. Rysunek nie wymaga drugiego trawienia.

* Czasem podczas druku szczególnie delikatne cienkie linie mogą zalewać się farbą – należy wówczas ponowić trawienie i utwardzić farbę graficzną magnezją lub odpowiednim werniksem.

Autorem opisu techniki jest Anna Trojanowska