Mezzotinta na kamieniu (ossa sepia, manière noire)


Niezbędne materiały:

  • guma arabska
  • kwas azotowy
  • asfalt
  • farba piórowa
  • terpentyna
  • szelak
  • kalafonia i talk
Podobne techniki
1

Mezzotinta na kamieniu – ossa sepia jest szlachetną techniką litograficzną negatywową. Rysunek, który powstaje jest podobny do tradycyjnej wklęsłodrukowej mezzotinty na płytach metalowych; wykonać go można (samo skrobanie) przy użyciu tych samych materiałów. Charakterystyczna dla tej techniki aksamitna czerń tła w przypadku litografii jest uzyskiwana w trakcie ziarnowania kamienia.

1

Brzegi dobrze utartego i wysuszony kamienia litograficznego należy pokryć gumą arabską, która je zabezpieczy przez zaczernieniem.

2

Kamień należy wypoziomować i wylać na jego powierzchnię rozcieńczony terpentyną asfalt. Warstwa powinna być równa i jednorodna. Tuż nad powierzchnią kamienia można umieścić szybę lub inny opóźniający parowanie terpentyny materiał.
* Asfalt można również równomiernie rozetrzeć szmatką najlepiej nakładając kilka warstw w pewnych odstępach czasu.

3

Po odczekaniu doby można zacząć pracę używając skrobaków, igieł, papierów ściernych i innych narzędzi do skrobania powierzchni.

4

Następnie rysunek należy oczyścić z pozostałości skrobania, przetrzeć talkiem i wytrawić.

5

Asfalt jest bardzo twardy i kwasoodporny, jednak delikatne tony uzyskane w trakcie skrobania nie powinny być trawione zbyt gwałtownie. Wszystkie wyskrobane powierzchnie powinny zostać wytrawione dosyć silnym stężeniem.

6

Po usunięciu substancji trawiącej i wysuszeniu kamienia, rysunek należy zmyć terpentyną, a jeśli nie będzie to możliwe – innym rozpuszczalnikiem.

7

Następnie ponownie zacieramy asfaltem, wilżymy i wałkujemy kamień.

8

Drugie trawienie – w zależności od rysunku.

Autorem opisu techniki jest Anna Trojanowska